Helsingin mennyt matkailukesä taittui syksyyn varovaisen toiveikkaissa merkeissä: hotelliyöpymisten kasvu, tapahtumatarjonnan runsaus ja matkailuneuvonnan asiakasmäärät kertovat, että matkailijat ovat taas lähteneet liikkeelle ja ovat uteliaita keräämään uusia kokemuksia ja elämyksiä. Paikoitellen saatavuudessa on ollut jopa haasteita.
Helsingin kaupungin rahoittama Kestävää nostetta matkailuyrityksiin: Etelä-Suomi -hanke antaa matkailuyrittäjille tukea ja valmennusta vastata asiakkaiden tarpeisiin. Yksi hankkeen päätavoitteista on vahvistaa matkailualan yritysten kilpailukykyä ja auttaa niitä kehittämään uusia matkailutuotteita kansainvälisille markkinoille.
Syksyllä kehitetään kestäviä matkailutuotteita markkinoille sekä datastrategiaa
Syksyllä 2022 käynnistyy vielä Kestävää nostetta -hankkeen järjestämiä kestävien matkailupalveluiden tuotteistamistyöpajoja, joihin voi osallistua joko paikan päällä tai etäyhteyksin. Työpajat alkavat ideoinnista ja päättyvät konkreettisten tuotteiden myyntiin ja markkinointiin esimerkiksi Matkamessuilla tammikuussa 2023. Kestävää nostetta -hanke myös tukee tuotteiden pilotointia ja markkinointia de minimis -tuella.
Syksyllä 2022 tarjotaan yrityksille myös tiedolla johtamisen koulutusta. Matkailuyritykset voivat oppia lisää datan hyödyntämisestä liiketoiminnassa koulutuksissa, joissa perehdytään erilaisiin matkailualan datapalveluihin, opitaan käyttämään PowerBI-työkalua ja päästään ammattilaisten johdolla rakentamaan yrityksille datastrategioita.
Helsingin tavoitteena on strategiansa mukaisesti olla kansainvälisesti kestävyyden edelläkävijä ja ratkaisija matkailu- ja tapahtuma-aloilla. Edellä mainitut esimerkit ovat osa Helsingin käytännön toimista, joilla halutaan kutsua yrittäjiä yhdessä ratkaisemaan matkailun haasteita ja luomaan puitteita kestävään matkailuun.
Kaupunki tukee yrityksiä Sustainable Travel Finland -merkin saamisessa
Alkukesällä 2022 Kestävää nostetta matkailuyrityksiin -hanke järjesti valmennuksen kestävän matkailun Sustainable Travel Finland -merkin (STF) saamiseksi. STF-merkki auttaa matkailuyrityksiä viestimään yhä valveutuneemmille matkailijoille siitä, miten yritys on sitoutunut kehittämään toimintaansa kestävien periaatteiden mukaisesti. Merkkiä suorittaa tällä hetkellä noin 80 yritystä, joista hankkeen kautta polulle lähti noin 30. Toiset kolmisenkymmentä yritystä puolestaan suorittavat valitsemaansa ympäristösertifikaattia Kestävän nosteen myöntämän de minimis -tuen avustuksella.
– Kestävää nostetta on saanut erityisen hyvää palautetta siitä, että suorastaan kädestä pitäen autamme yrityksiä saattamaan STF-polkunsa loppuun. Monen yrittäjän aika ja jaksaminen on kortilla, ja hankkeessamme ymmärrämme hyvin sen, miten yksin puurtaessa moni ei-välttämätön asia jää yksinkertaisesti tekemättä – vaikka asia olisi tärkeäkin, vahvistaa hankkeen projektipäällikkö Jonna Pitkänen.
– Haluankin muistuttaa tuttuja matkailuyrityksiä toiminnastamme ja kutsua uusia yrittäjiä mukaan. Hankkeellamme on resursseja myös teitä varten, Pitkänen jatkaa.
Alkuvuodesta 2023 on tarjolla uusia STF-polkuvalmennuksia matkailuyrityksille. Niistä, samoin kuin kaikista muistakin hankkeen tarjoamista koulutuksista, pysyy parhaiten kartalla tilaamalla hankkeen uutiskirjeen ja seuraamalla tapahtumakalenteria.
Lue lisää:
Kestävää nostetta matkailuyrityksiin: Etelä-Suomi -hanke
Uutinen: Helsinki tukee matkailun nousua monin tavoin (10.5.2022)
Helsingin matkailun ja tapahtumien toimintaohjelma 2022–2026
Kuva:
Tentsile-riippumattotelttamajoitus on konkreettinen esimerkki kestävästä
matkailutuotteesta. © Jussi Hellsten / Helsinki Partners