Siirry suoraan sisältöön

Kestävä matkailu, tapahtumat ja kaupunkimarkkinointi

SDG-tavoite 8: Ihmisarvoista työtä ja talouskasvua

Kestävän kasvun turvaaminen on kaupungin keskeisin tehtävä. Tähän liittyy vahvasti tavoite SDG 8 ihmisarvoista työtä ja talouskasvua, jossa tuodaan esiin myös kestävän matkailun edistäminen. Pääkaupunkina matkailu- ja tapahtuma-ala ovat Helsingissä keskeinen osa kaupungin elinvoimaa. Kestävyys on nostettu myös Helsingin matkailun, tapahtumien ja kaupunkimarkkinoinnin yhdeksi kehittämisen kärjeksi.

Matkailu

Helsingin kaupunkistrategian mukaisesti tavoitteena on nousta maailman kestävimmäksi ja älykkäimmäksi matkakohteeksi. Keväällä 2022 valmistunut Helsingin matkailun ja tapahtumien toimintaohjelma 2022–2026 linjaa tarkennetut tavoitteet, toimenpiteet sekä mittarit, jotta tavoite saavutetaan.

Helsinki on mukana kansainvälisessä Global Destination Sustainability -indeksissä, joka mittaa matka- ja tapahtumakohteen kestävyyttä hyvin laaja-alaisesti. Helsingin tavoitteena on olla indeksin kärkikohde vuoden 2025 loppuun mennessä. Vuonna 2021 Helsingin sijoitus oli kuudestoista, 2022 kahdestoista ja vuonna 2023 neljäs. Vuonna 2024 Helsinki tavoitti indeksin kärkipaikan. Niin sanotun indeksin kokonaismittarin tulos on noussut vuodesta 2021 vuoteen 2024 peräti 19,9 pistettä (vuonna 2021 72,5/100, vuonna 2024 92,4/100).

Helsinki on mukana Carbon Neutral Experience 2.0 -hankkeessa, jossa pyritään kehittämään Uudenmaan alueen matkailusta mahdollisimman vähähiilinen. Lisäksi Helsinki on mukana Kongressit ja yritystapahtumat innovaatioiden ja kestävyyden moottoreina pääkaupunkiseudulla -hankkeessa, jossa pyritään luomaan yhteistyössä elinkeinon kanssa kestävä kokous- ja kongressituote.

Helsinki on myös allekirjoittanut YK:n alaisen The Glasgow Declaration on Climate Action in Tourism -julistuksen sekä tehnyt matkailun ilmastotiekartan ja laskenut Helsingin matkailun hiilijalanjäljen. Lisäksi Helsinki on tehnyt inklusiivisen matkailun nykytila-analyysin ja toimintaohjelman.

Helsinki panostaa voimakkaasti kansalliseen Sustainable Travel Finland (STF) -ohjelmaan, joka on suunnattu matkakohteille ja yrityksille. Kaupunki on edesauttanut yritysten sertifiointia tähän ohjelmaan ja tavoite on, että Helsingistä tulisi STF-destinaatio vuoden 2025 loppuun mennessä. Ohjelma ottaa huomioon kaikki kestävyyden osa-alueet. Ohjelma sisältää myös muun muassa yritysten hiilijalanjäljen laskennan. Tavoite on, että Helsingissä olisi noin 100 STF-ohjelman läpikäynyttä yritystä vuoden 2025 lopulla. Lokakuussa 2024 merkkejä on 75 yrityksellä.

Vuodesta 2019 lähtien Valitse vastuullisemmin -palvelu on auttanut paikallisia asukkaita ja vierailijoita valitsemaan kestävämpiä elintapoja Helsingissä ja nauttimaan kaupungin vastuullisesta palvelutarjonnasta. Palvelussa mukana olevat yritykset ovat läpäisseet kriteeristön, josta osoituksena heille on myönnetty vihreä Valitse vastuullisemmin -merkki. Merkkiä he voivat näyttää MyHelsinki.fi-sivullaan sekä omissa kanavissaan.

EU:n vihreän siirtymän kuluttajasuoja- sekä Green Claims -direktiivien edetessä on päätetty, ettei palvelu voi jatkaa nykyisessä muodossaan. Palvelulla ei ole virallista auditointiprosessia, mitä uusi EU-lainsäädäntö tulee edellyttämään. Tästä syystä palvelu nykyisessä muodossaan päättyy tammikuussa 2025 Myhelsinki.fi-sivustouudistuksen yhteydessä.

Tapahtumat

Kestävyys on isossa roolissa tapahtumallisuuden kehitystyössä sekä Helsingin kumppanuustapahtumien valinnassa ja vastikkeellisen kumppanuuden hyödyntämistoimenpiteissä. Helsinki tarjoaa tapahtumanjärjestäjien käyttöön kaksi konkreettista työkalua: tapahtumien hiilijalanjälkilaskurin ja sosiaalisen vastuullisuuden kompassin. Helsingin meluaikalinjauksissa vuosille 2023–2025 on otettu huomioon vuonna 2022 tehdyt asukaskyselyn tulokset sekä tapahtumatoimijoiden näkemykset. Tapahtumamelun palautteet ovat vähentyneet linjausten voimassaoloaikana. Tapahtumat, joilla on ekokompassi-sertifikaatti, saavat 30 prosenttia alennusta maankäytöstä. Lisäksi tapahtuma-alueiden infran parantamistyöt on aloitettu laaja-alaisesti Helsingissä.

Tapahtumajärjestäjille suunnatulle hel.fi-verkkosivustolle on luotu erikseen kestävyysosio. Tapahtumajärjestäjiltä vaadittavat viranomaisluvat ja ilmoitukset on rakennettu niin, että ne ohjaavat vastuulliseen tapahtuman järjestämiseen (mm. jätehuolto, melu, liikenteen poikkeusjärjestelyt).

Tapahtumien kävijätutkimuksissa kerätään systemaattisesti dataa tapahtumakävijöiden hiilijalanjäljestä ja tapahtumien sosiaalisesta kestävyydestä. Kumppanuustapahtumille lähetetään vuoden 2024 lopussa kysely tapahtumakestävyyteen liittyen.

Kansainvälinen kaupunkimarkkinointi

Kestävyys on yksi Helsingin brändin kulmakivistä, ja se näkyy kaikessa tekemisessä. Sitä nostetaan aktiivisesti kaikessa viestinnässä ja markkinoinnissa. Helsingin brändin arvolupaus on Hyvän elämän tekijät – brändin ytimessä on sosiaalinen kestävyys. Kestävyys otetaan laaja-alaisesti huomioon myös brändin johtamisessa: esimerkiksi vuonna 2023 päivitetyissä kuvakerronnan ohjeissa on panostettu normitietoiseen kuvakerrontaan ja visuaaliseen saavutettavuuteen.

Kansainvälisessä kaupunkimarkkinoinnissa on nostettu esiin kestävyyttä, yhdenvertaisuutta ja luontoa Helsingin vahvuuksina muun muassa vuonna 2021 julkaistun Helsinki Sustainable City 360° -videosarjan kautta. Kestävä Helsinki -verkkosivusto kokoaa yhteen tiedon Helsingin kestävyystyöstä. Vuoden 2023 aikana panostettiin Helsingin vihreän siirtymän kansainvälisten kärkiviestien rakentamiseen, ja Helsinki Partnersin PR-työn seurauksena on vuosina 2023–2024 julkaistu noin 60 vastuullisuuteen keskittyvää artikkelia kansainvälisessä mediassa.

Vastuullisuus on myös yksi MyHelsinki.fi-verkkopalvelun pysyvistä kulmakivistä. Vastuullisuuden eri ulottuvuudet otetaan huomioon päivittäisessä sisällöntuotanto- ja kuratointityössä koko prosessin osalta, niin sisällöntuottajien painotuksissa kuin kuvavalinnoissa. Valtaosassa MyHelsinki.fin toimituksellisista artikkeleista on myös jokin vastuullisuusnäkökulma mukana; vahvasti jotakin vastuullisuuden ulottuvuutta korostavia artikkeleita on yli 100 kappaletta.

Alkuvuodesta 2025 avautuvassa uudessa MyHelsinki 2.0 -verkkopalvelussa vastuullisuus on kantava teema. Se tulee olemaan sisäänkirjoitettuna kaikessa sisällössä vastuullisuuden eri näkökulmat huomioiden. Kerromme vastuullisista teoista niin kaupunki- kuin yritystasolla ja muun muassa nostamme viestinnässä kestävyysserftioinnin saaneita yrityksiä (esim. STF). Viestinnän ytimessä on kuitenkin ajatus siitä, että vastuullisuus on matka; kukaan tai mikään organisaatio ei ole vastuullisuudessa täydellinen, vaan aina on mahdollisuus ottaa pieniä tai isoja askelia kohti entistä vastuullisempaa toimintaa.

Helsinki tunnetaan kestävyydestään. The Business of Cities -organisaation kanssa toteutetussa Helsingin kansainvälisen maineen analyysissä kestävyys nousee Helsingin vahvuudeksi tutkimuskerrasta toiseen. Viimeisimmässä, vuoden 2023 tutkimuksessa Helsinki saa erinomaiset pisteet kestävyydestä, mikä osoittaa, että Helsingin pitkäjänteinen työ kestävyyden eteen on huomattu.

Onnistumiset:

  • Helsingin sijoitus ja indeksin kokonaismittarin tulos nousivat merkittävästi Global Destination Sustainability -indeksissä.
  • Merkittävä määrä yrityksiä on lähtenyt mukaan Sustainable Travel Finland -ohjelmaan sekä suorittanut ympäristösertifioinnin.
  • Kestävyys on noussut osaksi Helsingin kansainvälistä brändiä.

Kehityskohteet:

  • Matkailu- ja tapahtuma-alojen yritysten hiilijalanjäljen laskenta on tärkeä, mutta samalla haastava kokonaisuus. Vaaditaan merkittäviä panostuksia niin työkalujen kehitykseen kuin koko ekosysteemin osaamisen kehittämiseen, jotta laskenta kehittyy halutulle tasolle.
  • Varautuminen ilmastonmuutoksen vaikutuksiin on vasta alkutaipaleella ja vaatii panostuksia.
  • Kestävien toimintojen viestimisen kehittäminen sekä kestävien matkailu- ja tapahtumatuotteiden tuotteistaminen ja edistäminen vaativat lisäpanostuksia.
  • Inklusiivisen matkailun ja tapahtumien kehittäminen on aloitettu, mutta vaaditaan vielä selkeitä panostuksia, jotta Helsinki olisi aidosti monimuotoinen ja inklusiivinen.

Ohjelmat, tutkimukset ja verkkosivut:

Helsingin matkailun ja tapahtumien toimintaohjelma 2022–2026  PDF 
Helsingin kestävän matkailun kehittäminen