


Volymen av Helsingfors stads upphandlingar uppgår årligen till omkring fem miljarder euro, vilket gör staden till Finlands största aktör inom offentlig upphandling. Helsingfors stad har förbundit sig att främja miljöansvaret samt det sociala och ekonomiska ansvaret i sina upphandlingar, och i Helsingfors finns ett omfattande nätverk för ansvarsfull upphandling.
I enlighet med stadens miljöskyddsmål bör miljökonsekvenserna utredas vid alla upphandlingar som överstiger det nationella tröskelvärdet. Av de upphandlingar inom stadens betydande sektorer och affärsverk som överskred tröskelvärdet tillämpades år 2023 miljökriterier i genomsnitt i 70 procent av upphandlingarna. Det har skett en betydande ökning jämfört med tidigare år, vilket å ena sidan visar att temats betydelse och kompetensen inom det ökat, och å andra sidan berättar det om en förbättrad uppföljning av tillämpningen av kriterier.
Helsingfors stad är mycket engagerad i att främja ansvarsfulla upphandlingar. I synnerhet miljökraven används väl, och när det gäller kraven på socialt ansvar blir situationen hela tiden bättre. I synnerhet uppföljning av kraven och praxis för kvalitetsrevision kräver systematisering, resurser och ny kompetens.
Uppföljningen och konsekvensbedömningen ska utvecklas också för att vi ska få bättre information om hur målen för ansvarsfullhet uppnås. Målet är att få bättre information om både användningen av kriterierna för ansvarsfullhet vid upphandling och om kriteriernas effektivitet.
Stadsstyrelsen godkände 2023 att Helsingfors färdplan för cirkulär ekonomi och delningsekonomi uppdateras till ett åtgärdsprogram. Programmets fokusområden är byggande, upphandlingar samt miljömedvetenhet och hållbar konsumtion. Mål för cirkulär ekonomi som sträcker sig till år 2035 har fastställts för alla fokusområden. Totalt 23 åtgärder för att uppnå målen har skrivits in i programmet, och framstegen i dem följs upp offentligt i tjänsten Kiertotalousvahti.
Inom stadsmiljösektorn genomförs olika pilotprojekt inom cirkulär ekonomi där man bland annat satsar på återanvändning av byggnadsdelar och lösöre. Målet på längre sikt är att på basis av den information som samlats in i pilotförsöken öka kraven på cirkulär ekonomi för planering och genomförande av service- och bostadshus. Inom byggandet av infrastruktur används en verksamhetsmodell för återanvändning av markmassor och stenbeläggningar som blir över från byggobjekten samt återanvändning av återvinningsväxtunderlag som görs som egen produktion.
Helsingfors stad deltar i projektet PlastLIFE som samordnas av Finlands miljöcentral och som förverkligar Finlands nationella färdplan för plast. Temat för Helsingfors stads delprojekt är användningen av plast i stadens infrastruktur-, grön- och idrottsanläggningsbyggande. År 2023 utredde projektet bland annat plastströmmarna från stadens gatu- och parkbyggande samt behandlade återvinningen av konstgjorda gräsmattor som tagits ur bruk med hjälp av flera utredningsarbeten och pilotupphandlingar.
Man har arbetat för att öka kännedomen om de tjänster inom cirkulär ekonomi och delningsekonomi som finns i Helsingfors. Information om tjänster inom cirkulär ekonomi som sammanställts på huvudstadsregionens servicekarta har genomförts 2023 och detta arbete kommer att fortsätta. Staden har vid två tillfällen ordnat ett evenemang om cirkulär ekonomi för invånarna, där man delat tips om en hållbarare livsstil, såsom att minska matsvinnet samt att låna och hyra ägodelar. Inom miljötjänsterna inleddes också ett projekt år 2024 med stadskansliets anslag för integrationsstöd och vars syfte är att öka kunskapen och kunnandet om hållbara val i vardagen bland Helsingforsbor och i synnerhet bland de stadsbor med utländsk bakgrund som bor i Helsingfors.
En övergripande övergång till cirkulär ekonomi förutsätter att temat integreras starkt i all verksamhet inom staden samt ledarskap och engagemang i frågan på stadsnivå.
Framsteg har gjorts när det gäller att minska skadliga ämnen och bekämpa arbetsrelaterat utnyttjande.
Helsingfors stad har fortfarande utvecklingsbehov i fråga om beaktandet av det globala ansvaret och de mänskliga rättigheterna samt främjandet av cirkulär ekonomi och naturbaserade lösningar. Vi har gjort större framsteg när det gäller att beakta miljö- och klimataspekter samt sysselsättning genom upphandling.
Projektet NonHazCity 3 har utvecklat beaktandet av skadliga ämnen i byggprojekt. Dessutom har kriterier som minskar skadliga ämnen utvecklats för upphandlingar av småbarnspedagogik.
Helsingfors stad förutsätter verksamhet av sina samarbetspartner där arbetstagarnas mänskliga och grundläggande rättigheter i arbetslivet respekteras. Vi har börjat använda etiska anvisningar för upphandlingar på stadsnivå (Code of Conduct) och dessutom har vi gjort en intern anvisning för förebyggande av arbetsrelaterat utnyttjande i stadens tjänsteupphandlingar. Vi fäster särskild vikt vid upphandlingar där vi utifrån en riskanalys kan förutse risker för socialt ansvar på grund av den långa leveranskedjan, graden av mänskligt arbete eller förhållandena i produktionslandet. Helsingfors stad främjar sysselsättningen av personer i svagare ställning på arbetsmarknaden genom att använda sysselsättningsvillkor i upphandlingarna.
Framgångar:
- Andelen upphandlingar som främjar låga koldioxidutsläpp av stadens alla upphandlingar har ökat.
- Kompetensen inom ansvarsfull upphandling har utvecklats och de upphandlande enheterna har ökat sin förmåga att beakta frågor som gäller ansvarsfullhet.
- Helsingfors stads förmåga att kontrollera skadliga ämnen som förekommer i upphandlingar har ökat.
- De upphandlande enheterna har utbildats i bekämpning av arbetsrelaterat utnyttjande.
- Kommissionen för hållbar utveckling, miljöministeriet, arbets- och näringsministeriet, jord- och skogsbruksministeriet, statens näringsdelegation och Miljömärkning Finland belönade Helsingfors stad för sina två green deal-avtal 2023.
- I projektet PlastLIFE har man i aktivt samarbete med marknaden hittat lösningar som stöder cirkulär ekonomi för hanteringen av stadens konstgjorda gräsmattor som tagits ur bruk.
- Stadens byggnadsordning, som uppdaterades 2023, förpliktar till att utreda vilka byggnadsdelar som är användbara för de byggnader som rivs och att främja återanvändningen av dem.
- De evenemang som staden ordnat om cirkulär ekonomi har upplevts som lyckade och viktiga, och dessutom har samarbetet mellan olika sektorer varit smidigt.
Utvecklingsobjekt:
- Verifiering av kraven för ansvarsfullhet, uppföljning under avtalsperioden och praxis för kvalitetsrevision kräver utveckling.
- Uppföljningen och rapporteringen av ansvarsfulla upphandlingar på organisationsnivå är inte tillräckligt omfattande och noggranna.
- De nationella resurserna för att främja ansvarsfulla upphandlingar minskade dramatiskt och kompetenscentret Keino upphörde med sin verksamhet.
- För att öka synligheten för tjänsterna inom cirkulär ekonomi och delningsekonomi samt öka invånarnas förståelse och delaktighet för hållbara val krävs ytterligare åtgärder och nya infallsvinklar.
- Främjandet av cirkulär ekonomi ligger fortfarande i enskilda tjänsters och personers händer i stadsorganisationen. Det saknas förståelse för en systematisk förändring på stadsnivå.
Program:
Helsingfors stads upphandlingsstrategi PDF
Helsingfors stads mål för miljöskydd 2040