Siirry suoraan sisältöön

Hållbar turism, evenemang och stadsmarknadsföring

Att trygga en hållbar tillväxt är stadens viktigaste uppgift. Detta omfattar i stor grad SDG-målet 8 anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt, där främjandet av hållbar turism också lyfts fram. I Helsingfors som huvudstad är turism- och evenemangsbranschen en central del av stadens livskraft. Hållbarheten har också lyfts upp som en av de främsta utvecklingspunkterna för Helsingfors turism, evenemang och stadsmarknadsföring.

Turism

I enlighet med Helsingfors stadsstrategi är målet att bli världens mest hållbara och smarta resmål. Helsingfors stads handlingsprogram för turism och evenemang 2022–2026, som blev färdigt våren 2022, innehåller preciserade mål, åtgärder och mätare för att målet ska nås.

Helsingfors stad deltar i det internationella indexet Global Destination Sustainability, som mäter hållbarheten på ett resmål och evenemang på ett mycket omfattande sätt. Helsingfors stad har som mål att vara ett toppmål i indexet före slutet av 2025. År 2021 låg Helsingfors stad på sextonde plats, år 2022 på tolfte och år 2023 på fjärde plats. År 2024 uppnådde Helsingfors stad en topplacering i indexet. Resultatet av den så kallade totalmätaren i indexet har stigit med hela 19,9 poäng från år 2021 till år 2024 (72,5/100 år 2021, 92,4/100 år 2024).

Helsingfors stad deltar i projektet Carbon Neutral Experience 2.0, där man strävar efter att utveckla turismen i Nyland att vara så koldioxidsnål som möjligt. Dessutom deltar Helsingfors i projektet Kongresser och företagsevenemang som motorer för innovationer och hållbarhet i huvudstadsregionen, där man i samarbete med näringslivet strävar efter att skapa en hållbar konferens- och kongressprodukt.

Helsingfors stad har också undertecknat förklaringen The Glasgow Declaration on Climate Action in Tourism som underlyder FN samt gjort en klimatvägkarta för turismen och räknat ut turismens koldioxidavtryck i Helsingfors. Dessutom har Helsingfors stad gjort en analys av den inkluderande turismens nuläge och ett handlingsprogram.

Helsingfors stad satsar stort på det nationella programmet Sustainable Travel Finland (STF), som riktar sig till resmål och företag. Staden har främjat certifieringen av företag i programmet och målet är att Helsingfors ska bli en STF-destination före slutet av 2025. Programmet tar hänsyn till alla aspekter av hållbarhet. I programmet ingår också bland annat beräkning av företagens koldioxidavtryck. Målet är att det i Helsingfors ska finnas cirka 100 företag som genomgått STF-programmet i slutet av 2025. I oktober 2024 hade 75 företag fått certifiering.

Från och med 2019 har tjänsten Välj ansvarsfullare hjälpt lokalbefolkningen och besökarna att välja mer hållbara levnadssätt i Helsingfors och att njuta av stadens ansvarsfulla tjänsteutbud. De företag som deltar i tjänsten har klarat av kriterierna, för vilket de har beviljats det gröna märket Välj ansvarsfullare (Valitse vastuullisemmin). Det kan visa märket på sin MyHelsinki.fi-sida och i sina egna kanaler.

I takt med att EU:s direktiv om konsumentskydd och direktivet Green Claims framskrider har man beslutat att tjänsten inte kan fortsätta i sin nuvarande form. Tjänsten har ingen officiell process för kvalitetsrevision, vilket den nya EU-lagstiftningen kommer att förutsätta. Därför upphör tjänsten i sin nuvarande form i januari 2025 i samband med förnyelsen av webbplatsen Myhelsinki.fi.

Evenemang

Hållbarhet har en stor roll i arbetet med utvecklingen av evenemang samt i valet av Helsingfors partnerskapsevenemang och i åtgärderna för att utnyttja partnerskapet mot vederlag. Helsingfors stad erbjuder evenemangsarrangörerna två konkreta verktyg: en koldioxidavtrycksräknare för evenemang och en kompass för social ansvarsfullhet. I riktlinjerna för bullertiderna i Helsingfors för 2023–2025 har man beaktat resultaten av invånarenkäten som gjordes 2022 samt evenemangsaktörernas synpunkter. Responsen på buller från evenemang har minskat under riktlinjernas giltighetstid. Evenemang med ekokompasscertifikat får 30 procent rabatt på markanvändningen. Dessutom har arbetet med att förbättra infrastrukturen i evenemangsområdena inletts omfattande i Helsingfors.

På webbsidan på hel.fi som riktar sig till evenemangsarrangörer har man skapat ett separat hållbarhetsavsnitt. De myndighetstillstånd och anmälningar som krävs av evenemangsarrangörerna är uppbyggda så att de styr ordnandet av evenemanget på ett ansvarsfullt sätt (bl.a. avfallshantering, buller, undantagsarrangemang i trafiken).

I besökarundersökningarna för evenemangen samlar man systematiskt in uppgifter om evenemangsbesökarnas koldioxidavtryck och evenemangens sociala hållbarhet. I slutet av 2024 kommer en enkät i anknytning till evenemangshållbarhet att skickas till partnerevenemangen.

Internationell stadsmarknadsföring

Hållbarheten är en av hörnstenarna i Helsingfors varumärke och den syns i allt som görs. Detta lyfts fram aktivt i all kommunikation och marknadsföring. Helsingfors-varumärkets värdeerbjudande är faktorer som skapar ett gott liv – kärnan av varumärket är social hållbarhet. Hållbarheten beaktas omfattande också i ledningen av varumärket: till exempel i de uppdaterade anvisningarna för bildberättande 2023 har man satsat på normmedvetet bildberättande och visuell tillgänglighet.

Inom den internationella stadsmarknadsföringen har hållbarhet, jämlikhet och natur lyfts fram som Helsingfors styrkor, bland annat genom videoserien Helsinki Sustainable City 360° som publicerades 2021. Webbplatsen Hållbara Helsingfors sammanställer information om hållbarhetsarbetet i Helsingfors. Under 2023 satsade man på att bygga upp de internationella spetsbudskapen om den gröna övergången i Helsingfors, och som en följd av arbetet inom Helsinki Partners PR har det under åren 2023–2024 publicerats cirka 60 artiklar om hållbarhet i internationella medier.

Ansvarsfullhet är också en av de bestående hörnstenarna i webbtjänsten MyHelsinki.fi. Ansvarsfullhetens olika dimensioner beaktas i det dagliga arbetet med innehållsproduktion och kuratering för hela processen, både i innehållsproducenternas betoningar och i bildval. Merparten av MyHelsinki.fi:s redaktionella artiklar inkluderar också någon ansvarsaspekt – det finns över 100 artiklar som starkt betonar en viss ansvarsdimension.

I den nya webbtjänsten MyHelsinki 2.0 som öppnas i början av 2025 är ansvarsfullhet ett bärande tema. Det kommer att vara inskrivet i allt innehåll med beaktande av olika perspektiv av ansvarsfullhet. Vi berättar om ansvarsfulla handlingar på såväl stads- som företagsnivå och bland annat lyfter vi i kommunikationen fram företag som fått hållbarhetscertifiering (t.ex. STF). Kärnan i kommunikationen är dock tanken om att ansvarsfullhet är en resa: Ingen person eller organisation är perfekt i sin ansvarsfullhet, utan det finns alltid möjlighet att ta små eller stora steg mot en mer ansvarsfull verksamhet.

Helsingfors är känt för sin hållbarhet. I analysen av Helsingfors internationella rykte som genomfördes tillsammans med organisationen The Business of Cities blir hållbarheten Helsingfors styrka från en undersökning till en annan. I den senaste undersökningen från 2023 får Helsingfors utmärkta poäng för hållbarhet, vilket visar att man har lagt märke till Helsingfors stads långsiktiga arbete för hållbarhet.

Framgångar:

  • Helsingfors placering och indexet i helhetsmätarens resultat steg betydligt i indexet Global Destination Sustainability.
  • Ett betydande antal företag har gått med i programmet Sustainable Travel Finland och genomfört miljöcertifiering.
  • Hållbarhet har blivit en del av Helsingfors internationella varumärke.

Utvecklingsobjekt:

  • Beräkningen av företagens koldioxidavtryck inom turism- och evenemangsbranscherna är en viktig men samtidigt utmanande helhet. Det krävs betydande satsningar på både verktygsutveckling och utveckling av hela ekosystemets kunnande för att beräkningen ska utvecklas till önskad nivå.
  • Beredskapen för effekterna av klimatförändringen är bara i det inledande skedet och kräver satsningar.
  • Att utveckla kommunikationen om hållbara funktioner samt att produktifiera och främja hållbara turism- och evenemangsprodukter kräver ytterligare satsningar.
  • Utvecklingen av inkluderande turism och evenemang har inletts, men det krävs ännu tydliga satsningar för att Helsingfors ska vara genuint mångsidigt och inkluderande.

Webbplatser:

Turismens hållbarhet i Helsingfors